dzisiaj jest: 21 czerwca 2018. imieniny: Alicja, Marta, Alojz
wersja polska 
Profil zaufany

Profil zaufany jest jednym z rodzajów podpisu elektronicznego. Zastępuje on tradycyjny podpis odręczny oraz bezpieczny podpis elektroniczny kwalifikowany w kontaktach z administracją i umożliwia weryfikację naszej tożsamości.
W odróżnieniu od podpisu elektronicznego kwalifikowanego profil zaufany jest całkowicie bezpłatny. Nie wymaga dodatkowego urządzenia, karty kryptograficznej ani instalacji dodatkowego oprogramowania.

Wykorzystując profil zaufany każdy może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca np. złożyć wniosek o „Rodzina 500 plus”, złożyć wniosek o dowód osobisty na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP), korzystać z usług dostępnych na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG), Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) i wielu innych.

Jak założyć profil zaufany?

1. Przez internet
Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu. Są 2 sposoby - za pomocą internetowego konta bankowego lub certyfikatu kwalifikowanego.

Za pomocą internetowego konta bankowego
Konto bankowe wykorzystuje się do szybkiego i bezpiecznego zakładania i potwierdzania profilu zaufanego. Dane właściciela konta w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta), dlatego nie trzeba ich już potwierdzać osobiście w urzędzie.
Jeśli bank, w którym masz konto oferuje taką możliwość, to za pomocą konta bankowego założysz profil zaufany od ręki, bez wychodzenia z domu.

Za pomocą certyfikatu kwalifikowanego
Jeżeli posiadasz certyfikat kwalifikowany, możesz użyć go do założenia profilu zaufanego. Twoje dane z certyfikatu kwalifikowanego są wiarygodne (zostały uwierzytelnione), dlatego nie ma potrzeby potwierdzać ich w urzędzie. Dzięki temu profil zaufany założysz również od ręki, bez wychodzenia z domu.

2. W punkcie potwierdzającym
Punkty potwierdzające to różne urzędy i banki  (np. ZUS, Urząd Skarbowy, urzędy miejskie i gminne oferujące taką możliwość). Lista punktów potwierdzających dostępna jest tutaj.
Wniosek o założenie profilu zaufanego wysyłasz przez internet, a swoje dane potwierdzasz osobiście w dowolnym punkcie potwierdzającym (również za granicą).

Co zrobić, aby założyć profil zaufany:
  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego - tutaj.
  2. Kliknij Zarejestruj się.
  3. Wypełnij formularz.
  4. Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
  5. Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku.
Jeśli nie chcesz składać wniosku przez internet, możesz od razu iść do punktu potwierdzającego. Tam pracownik założy ci profil zaufany. Potem na swój adres e-mail dostaniesz wiadomość z linkiem, który pozwoli ci ustawić hasło do konta. Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania Za pomocą hasła.

Gdzie potwierdzić profil zaufany? Sprawdź adres najbliższego punktu potwierdzającego:
  1. Wejdź w wyszukiwarkę punktów potwierdzających na stronie profilu zaufanego - tutaj.
  2. Kliknij przycisk Filtr po prawej stronie.
  3. W polu Miejscowość wpisz nazwę miasta.
  4. Kliknij przycisk Filtruj.
  5. Wyświetli ci się lista wszystkich punktów potwierdzających w twoim mieście.
Profil zaufany ważny jest 3 lata. Potem możesz przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.